Publicerad 21 May 2012 av Sveriges Konsumenter


84 kommuner under skamgränsen

Totalt 84 kommuner har ingen eller undermålig konsumentvägledning och av dessa är 33 kommuner helt utan vägledning. Tillgängligheten är så dålig att de hamnar under den skamgräns, som satts av Sveriges Konsumenter och Konsumentvägledarnas förening. Jämfört med tidigare år har fler kommuner upptäckt att det lönar sig att samarbeta. I Stockholm finns så många som 14 av de utpekade kommunerna: Danderyd, Lidingö, Nynäshamn, Salem, Täby, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm, Österåker, Tyresö, Upplands Bro, Ekerö, Sollentuna och Sigtuna. Dessutom är det två stadsdelar i Stockholms stad Älvsjö och Skarpnäck.
– Även om det finns kompetent och tillgänglig rådgivning på flera håll är det många konsumenter som inte har någonstans att vända sig. Alla måste få tillgång till konsumentvägledning av hög kvalitet. Det är en fråga om rättvisa. Fortfarande sviker många kommuner sina konsumenter, antingen genom att inte ha någon service alls eller bara ha öppet ett fåtal timmar. Här måste det bli en skärpning, säger Jan Bertoft, generalsekreterare i Sveriges Konsumenter.

Idag lanserar Konsumentverket rapporten ”Läget i landet” om konsumentvägledning i kommunerna. Samtidigt presenterar Sveriges Konsumenter och Konsumentvägledarnas förening sin syn på situationen utifrån egna kriterier på rådgivning av god kvalitet. Syftena med kriterierna är att:

  • Definiera begreppet konsumentvägledning
  • Identifiera kommuner som inte uppfyller ens grundläggande kriterier.

Detta är en definition och en metod som bland annat ska hjälpa invånare att ställa sina politiker mot väggen. Kraven gäller öppettider, kompetens, förebyggande arbete, statistikföring och andra faktorer för en god service. Bland annat bör invånarna ha tillgång till direktrådgivning minst fyra dagar i veckan. Att bara ha öppet några timmar i veckan är otillräckligt och ett ”alibi”, anser de båda organisationerna.

Allt fler kommuner samverkar om konsumentvägledning.155 kommuner samverkar idag i mot bara 32 för tio år sedan. Annika Wilow Sundh, ordförande i Konsumentvägledarnas förening, säger:

– Den stora fördelen är att servicen kan förbättras och kompetensen bli högre. De allra flesta kommuner köper dock endast direktrådgivning och har valt bort utåtriktat arbete, vilket begränsar nyttan och försvårar möjligheterna att nå fler med förebyggande konsumentinformation.

Kartläggningen visar att det finns många kommuner ger en bra service, som exempelvis Luleå, Skellefteå, Borlänge, Karlstad, Västerås, Enköping, Uppsala, Göteborg, Borås, Karlshamn och Helsingborg. Men ett stort antal kommuner hamnar under skamgränsen. De har inga eller otillräckliga resurser att möta behoven. Det gäller även större kommuner som Skövde, Hässleholm, Lidingö, Sollentuna, Falkenberg, Gotland, Härnösand, Kristinehamn och Ängelholm

– I dessa kommuner är servicen till konsumenterna oacceptabelt låg eller obefintlig. Invånarna borde ifrågasätta varför kommunpolitiker sviker konsumenterna på detta sätt. Skriv, ring eller e-posta dem och ifrågasätt varför ingen kvalitativ konsumentrådgivning finns, uppmanar Jan Bertoft.

Kraven bifogas och hela listan med kommuner finns på www.sverigeskonsumenter.se/kommuner


För mer information kontakta:
Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter, tel: 08-674 43 00 eller 070-797 79 87.
Annika Wilow Sundh, ordförande i Konsumentvägledarnas förening, tel: 0730-23 38 72.


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Tags: kommun, sveriges konsumenter, skamgräns, konsumentvägledning, konsumentvägledarnas förening, konsumentrådgivning

Regioner: Stockholm

Dela med andra 

Bilder i artikeln

Relaterade händelser

Publicerad 30 Oct 2014 - uppdaterad 30 Oct 2014 - 1 rapporter

Business Österåker - Näringslivsmässa i Runöhallen

Fredagen den 7 november arrangeras Österåkers näringslivsdag, ett samarrangemang mellan Österåkers Kommun, Runö Möten & Events, Fix Media AB, Företagarna, Wallner Marketing och Almgrens Buss AB. Här kan du träffa ett 100-tal utställande företagare i huvudsak ... [Publicerad MyNewsDesk - 30 Oct 2014]
Publicerad 28 Oct 2014 - uppdaterad 28 Oct 2014 - 1 rapporter

2014-10-28 20:10, Skadegörelse, Upplands-Bro

Publicerad 28 Oct 2014 - uppdaterad 28 Oct 2014 - 1 rapporter

2014-10-28 08:27, Arbetsplatsolycka, Ekerö

Publicerad 28 Oct 2014 - uppdaterad 28 Oct 2014 - 1 rapporter

2014-10-28 07:40, Trafikolycka, personskada, Österåker

Publicerad 27 Oct 2014 - uppdaterad 27 Oct 2014 - 1 rapporter

2014-10-27 12:55, Larm Överfall, Salem

Entiteter: Salem, Överfall
Publicerad 26 Oct 2014 - uppdaterad 26 Oct 2014 - 1 rapporter

2014-10-26 12:15, Brand, Österåker

Entiteter: Österåker, Åkersberga
Publicerad 25 Oct 2014 - uppdaterad 25 Oct 2014 - 1 rapporter

2014-10-25 11:37, Bedrägeri, Upplands-Bro

Entiteter: Upplands-Bro, Bedrägeri
Nätverk
Network

Bloggar

Sortera på: datum | relevans
2014-10-31 19:45, Trafikolycka, personskada, Up... [Publicerad Polisen - Händelser i hela landet - för 7 timmar sedan]
2014-10-31 08:50, Trafikolycka, personskada, Up... [Publicerad Polisen - Händelser i hela landet - för 13 timmar sedan]
Lokal tappning av Musikhjälpen [Publicerad Lidingö stads nyheter - 30 Oct 2014]
Sollentuna kommuns stipendier och premier inom ... [Publicerad Sollentuna kommun RSS Nyheter - 30 Oct 2014]
2014-10-29 16:14, Trafikolycka, personskada, Up... [Publicerad Polisen - Händelser i hela landet - 29 Oct 2014]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ...

Pressreleaser

Sortera på: datum | relevans
Höst 1693 – berättelse om ett konungarike [Publicerad Lidingö stad - 09 Oct 2014]
Nytt försäljningsrekord + 10 % på Högberga Gård [Publicerad Högberga Gård - 07 Oct 2014]
Taxi Stockholm förvärvar Ekerö Taxi [Publicerad Taxi Stockholm 150000 AB - 02 Oct 2014]
Lokalt Ledd Utveckling i Upplands-Bro [Publicerad Upplands-Bro kommun - 01 Oct 2014]
Upplands-Bro uppmärksammar Nationella Anhörigve... [Publicerad Upplands-Bro kommun - 26 Sep 2014]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ...
Contact Us
Sales
Support


Freebase CC-BY Some image thumbnails are sourced from Freebase, licensed under CC-BY

Copyright (C) 2014 Silobreaker Ltd. All rights reserved.
The selection and placement of stories and images on any Silobreaker page are determined automatically by a computer program.
The time or date displayed reflects when an article was added to or updated in Silobreaker.